Main Article Content

Authors

In recent years, a significant number of documentary productions have been developed around the lives of Latin American trans women. Knowing that the development of Latin American documentary filmmaking has been associated throughout its history with a transnational production, this article will address two documentary productions around Latin American trans women inscribed in this context: Miss Maria: the skirt of the mountain (Señorita María, la falda de la montaña (2017)) and Naomi Campbel (2013). In order to analyze the mobilized narratives in these films, queer theories, intersectional theories, and gender coloniality will be taken as theoretical references.

Paola Clavijo González, Escuela de Altos Estudios en Ciencias Sociales de París

Socióloga de la Universidad del Valle de Cali, Colombia; magíster en Ciencias Sociales y Humanas, mención: Teorías y Prácticas del Lenguaje y de Las Artes, especialidad en Imágenes y Culturas Visuales de la Escuela de Altos Estudios en Ciencias Sociales de París, Francia. Ha dedicado su formación académica y profesional a la investigación sobre producción cinematográfica latinoamericana y a los estudios relacionados con el conflicto armado, mujeres y población LGBTIQ+. En sus investigaciones desarrolla un enfoque transdisciplinar con el que pone en diálogo la colonialidad del género, las teorías queer, feministas e interseccionales. Igualmente se ha formado en escritura y creación fílmica.

Clavijo González, P. . (2021). Trans women in Latin American documentary film: the case of Miss Maria, the skirt of the mountain (Señorita María: La fala de la montaña ) and Naomi Campbel. NEXUS, (29). https://doi.org/10.25100/nc.v0i29.11634

Downloads

Download data is not yet available.