Main Article Content

Authors

Isabel Moreno Carrasco was the architect and creator of the Archive of Photographic and Film Heritage of Valle del Cauca. She designed a methodology to link the department's memory with family albums, thus family memories. In the early 2000s, Isabel worked tirelessly in a mobile unit that was created diligently pursued an idea to cover as much as possible all the Valle del Cauca's towns. From affects, she was able to consider the possibility of collecting photographs not only from traditional photographers in Cali but also by recognizing family albums within the concept of the archive.


In this reflective article, the relationship between emotions and archival photographs is explored. Some considerations are made regarding the categories proposed by Isabel, and questions and inquiries are extended towards photographs based on their essence or description.

Ana María Ortiz Moreno, Universidad Nacional de Colombia

Realizadora de Cine y Televisión de la Universidad Nacional de Colombia Sede Bogotá. MA en Música como Arte Interdisciplinar. Miembro del Grupo de Investigación Igualdad Racial, Diferencia Cultural, Conflictos Ambientales y Racismos en las Américas Negras IDCARAN de la Sede de la Paz.

Ahmed, S. (2015). La política Cultural de las Emociones (C. Olivares, Trans.). Programa Universitario de Estudios de Género Universidad Nacional Autónoma de México. (Trabajo original publicado en 2004)

Arango Valencia, M. (2011). Homenaje a Blanca Isabel Moreno. En M. Arango, S. Becerra y C. Mora (Eds.), Cuadernos de Cine Colombiano No. 15 (pp. 22-29). Cinemateca de Bogotá.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductividad técnica. (A. Weikert, Trans.). Itaca. (Trabajo original publicado en 1935)

Biblioteca Departamental Jorge Garcés Borrero. (1900). Hernando Sinisterra, Efraín y la actriz que representa a María, en la pelicula "María" [Fotografía]. https://audiovisuales.icesi.edu.co/audiovisuales/handle/123456789/46

Biblioteca Departamental Jorge Garcés Borrero. (1952). El cumpleaños número 71 de la abuela, 1952 [Fotografía]. https://audiovisuales.icesi.edu.co/audiovisuales/handle/123456789/23292

Biblioteca Departamental Jorge Garcés Borrero. (1958). Libardo Clavijo y Cecilia Betancourth [Fotografía]. https://audiovisuales.icesi.edu.co/audiovisuales/handle/123456789/25533

Biblioteca Departamental Jorge Garcés Borrero. (1961). Instituto Antonio José Camacho, taller de mecánica industrial [Fotografía]. https://audiovisuales.icesi.edu.co/audiovisuales/handle/123456789/7033

Biblioteca Departamental Jorge Garcés Borrero. (1970). Jovita Feijoo entre dos estudiantes [Fotografía]. https://audiovisuales.icesi.edu.co/audiovisuales/handle/123456789/14299

Biblioteca Departamental Jorge Garcés Borrero. (1978). Mujeres laborando en Colombina [Fotografía]. https://audiovisuales.icesi.edu.co/audiovisuales/handle/123456789/78919

Peña Haro, S. (2022). Repensar el objeto fotográfico: un acercamiento desde la teoría del afecto. Investigación Bibliotecológica, 36(90), 87-100. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2022.90.58481 DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2022.90.58481

Ruiz, B. (2021). El viaje de los afectos. Inventio, 9(19), 59–65. https://inventio.uaem.mx/index.php/inventio/article/view/343

Valderrama, A. (2014). Archivo del Patrimonio Fotográfico y Fílmico del Valle del Cauca y su contribución a la sociedad de la formación [Tesis de pregrado, Universidad del Valle]. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/entities/publication/818cf9b6-2441-4604-9340-e0878f2fe4b5

Ortiz Moreno, A. M. (2024). Notes about the identity affects involved in the photographic heritage memory. NEXUS, (34), e20313637. https://doi.org/10.25100/n.v0i34.13637

Downloads

Download data is not yet available.