Emotional disorders and their relationship to academic achievement in dental students

  • Angela María Sarrazola-Moncada
  • Juan David Soto-Faudi
  • Luisa Carmona
  • Milena Garcia
  • Gisela Rojas
  • Vanesa Tabares
  • Maritza Vásquez

Abstract

Introduction: Emotional disorders can influence the academic performance of students, however, the factors, academic, family and social, can modify this relationship.


Aim: To describe the emotional disorders and their relationship with academic performance in the students of the Faculty of Dentistry of the Cooperativa de Colombia University, Medellin, Envigado.


Materials and methods: A cross-sectional study was conducted in 140 randomly selected students, who were surveyed with sociodemographic information, academic performance and applied a validated instrument for measuring emotional disorders. A univariate and bivariate analysis was performed.


Results: 140 students participated, the average age was 22,5 years, most women 55,7%. In general the average of the students was of 3.79 with a standard deviation of 0.33 a minimum of 3,0 and a maximum of 4,5. Mainly, a greater percentage of the depressive disorder was found in 18,6% and of anxiety in 13,6% and there was no association with statistical significance between the emotional disorders and the academic performance, according to the chi-square test (p≥0.05, chi-square).


Conclusion: The most frequent emotional disorders in dental students were depression and anxiety. Depression occurred more in students with average (good) academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Gutiérrez JA, Montoya LM, Toro BE, Briñón MA, Rosas E, Salazar LE. Depresión en estudiantes universitarios y su asociación con el estrés académico. Rev CES Med. 2010; 24(1):7-17

2. Amézquita MA, Gutierrez RE, Zuluaga D. Prevalencia de la depresión, ansiedad y comportamiento suicida en la población estudiantil de pregrado de la Universidad de Caldas año 2000. Rev Colomb Psiquiatr. 2013; 32(4):341-56.

3. Gaviria S, Rodriguez MA, Alvarez T. Calidad de la relacion familiar y depresión en estudiantes de medicina de Medellin, Colombia. Rev Chil Neuro-psiquiatr. 2002; 40(1):41-6.

4. Blog de cont enido ps i cológi co, Psicosystem, MINI Entrevista de Neuropsiquiatria Internacional, [Internet] 22 de noviembre de 2012, pagina principal [consultado 25 de agosto de 2015] Disponible en: http://www.psicosystem.com/2012/11/mini-entrevistaneuropsiquiatrica.Html

5. Montaner J, MINI, una herramienta de gran utilidad psiquiátrica, [Internet] 26 de julio de 2009, [consultado 25 de agosto de 2015]. Disponible en:http://www.consumer.es/web/es/salud/psicologia/2009/07/26/186750.php

6. Caballero-Dominguez C, Hederich C, Sañudo J. El burnout académico: Delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Rev Latinoam Psicol. 2010; 42(1):31-146.

7. Serrano Barquin C, Rojas García A, Ruggero C. Depresión, ansiedad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Rev Int Psicol Edu. 2013; (15)1:47-60.

8. Hamaideh SH; Ayman M. Hamdan-Mansour. Variables psicológicas, cognitivas y personales que predicen la logro académico entre los estudiantes universitarios de ciencias de la salud. N.E.T. 2014. 34;703-8.

9. Abdulghani H. El estrés y la depresión entre los estudiantes de medicina: estudio transversal de la ONU en la facultad de medicina de Arabia Saudí. Pak J Med Sci. 2008;24:12-7.

10. Abdulghani A, AlKanhal, E. Mahmoud, G. Ponnamperuma, E. Alfaris. El estrés y su efecto en los estudiantes de medicina: estudio transversal de la ONU de una universidad de Medicina en Arabia Saudí. J Popul Salud Nutr. 2011; 29:516-22.

11. Mustafa M, Nasir R, Yusooff F. Apoyo de los padres, la personalidad, la auto-eficacia, y la depresión entre los estudiantes de medicina. P.S.B.S. 2010; 7:419-24.

12. Khadijah S, Fariza F, Shamsul S, Omar K, Aniza I, Raynuha M. Correlates of depression, anxiety and stress among Malaysian university students. Asian J Psychiatry. 2013; 6:318-23.

13. Castro R, Campero L, Hernández B. La Estudios Sobre Apoyo Social en Salud: Situación Desafíos y real soles. Rev Saúde Pública. 1997; 31 (4):425-35.
Published
2018-05-12
How to Cite
SARRAZOLA-MONCADA, Angela María et al. Emotional disorders and their relationship to academic achievement in dental students. Revista Estomatología, [S.l.], v. 25, n. 2, p. 25 - 30, may 2018. ISSN 2248-7220. Available at: <http://nexus.univalle.edu.co/index.php/revista_estomatologia/article/view/6500>. Date accessed: 14 nov. 2018. doi: https://doi.org/10.25100/re.v25i2.6500.
Section
Original Articles

Keywords

Anxiety, depression, academic performance, students of dentistry.